Uit veel onderzoek blijkt dat het aantal museumbezoeken van jongeren de laatste jaren weliswaar stabiel is en zelfs iets stijgt - uitgezonderd de coronaperiode natuurlijk, maar dat de beleving over een dergelijk museumbezoek al zeker twintig jaar fors aan het dalen is. Jongeren vinden musea saai - ondanks bijvoorbeeld de digitaliseringsslag die veel musea hebben (door)gemaakt - en lopen 'verplicht' met hun ouders of leraar langs, in hun ogen, stoffige schilderijen en beelden.
Voor ons aanleiding om eens na te denken hoe je jongeren enthousiaster kunt maken voor beeldende kunst. Daarbij maken we gebruik van het RETINA-onderzoek van de KULeuven en het verslag van Branddoctors, die zich focussen op min of meer dezelfde vraag. Het resultaat van ons 'denkproces' tref je aan in ons trainingscentrum in Winterberg, waar we een heuse Kunstmuur aan het inrichten zijn met laagdrempelige en humorvolle kunst. Met vaak controversiële kunstobjecten en designer toys proberen we jongeren een mening over kunst te ontlokken. De gekozen objecten balanceren vaak op het randje van kunst en kitsch en vaak ook op het randje van plagiaat en parodie.