Google Secure Downloads
In 2014 hebben we voor het eerst digitale kunst aangekocht (van Pascal Habousha). Van zijn werk hebben we bijvoorbeeld innovatie-posters laten maken (natuurlijk met toestemming van de kunstenaar). De jaren daarna zijn we digitale kunst pas echt gaan leren waarderen. We hadden echter verwacht dat in het onderwijs voldoende aandacht zou zijn voor nieuwe media en digitale technologie als middel om kunst te maken. En dat deze lacune slechts bij ‘ons’ - de oudere generatie - zou bestaan. We waren dan ook verbaasd dat het met digitale kunst in het aanbod van kunsteducatie bedroevend gesteld is. In een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau uit 2018 bleek dat jongeren vaak niet weten of zich niet realiseren dat ook kunstenaars met technologie werken. Daarbij komt dat jongeren (12-19 jaar) in hun vrije tijd steeds minder kunstzinnig en creatief actief zijn (LKCA, 2017). Het leek ons dan ook een uitdaging om voor het onderwijs een (compact) lesplan te ontwikkelen. In het lesplan wordt gebruik gemaakt van DIY ART (Do It Yourself Art), reproduceerbare én interactieve digitale kunstwerken zodat jongeren digitale kunst zélf kunnen ervaren. Download het lesplan. Lees ook het boekje Hoe breng je digitale kunst in de klas. digitale kunst. Klik op één van de kunstwerken hieronder om er mee aan de slag te gaan