Home
de KUNST
van het verkopen

Bedrijven steunen al sinds jaar en dag de kunstwereld door hun bedrijfscollecties. Met de opkomst van corporate cultural responsibility is die ondersteuning en bevordering van kunst en cultuur nog explicieter geworden. Vanouds steunen bedrijven de kunstwereld door het werk van kunstenaars aan te kopen of door het vergeven van opdrachten; daarnaast wilden vanaf de jaren zestig Nederlandse bedrijven met hun ondersteuning van de kunst ook de cultuurparticipatie van medewerkers bevorderen. Al in de jaren vijftig werden daartoe projecten geïnitieerd door de Nederlandse Kunststichting. Deze door de overheid ondersteunde dienst stelde reizende tentoonstellingen samen met het werk van jonge kunstenaars die van bedrijf naar bedrijf gingen. In de jaren tachtig, waarin kunstcollecties van bedrijven vooral het imago moesten ondersteunen, heeft sinds de late jaren negentig de maatschappelijke context aan belang gewonnen door MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en daarmee de ondersteuning en bevordering van kunst en cultuur. 

Kunst doet meer dan je zou vermoeden; kunst is van invloed op de sfeer en het weerspiegelt de persoonlijkheid van een organisatie. Goed gekozen kunst werkt daarnaast onderscheidend naar de buitenwereld toe en verbeeldt op een aansprekende wijze de interne waarden van een organisatie. Recent onderzoek laat zelfs zien dat kunst op kantoor niet alleen de creativiteit stimuleert, maar ook stress vermindert. Sellingnet heeft een bescheiden jaarlijks budget voor aankoop van beeldende kunst. Dit kan overigens 'echte' kunst zijn, maar ook kunstige voorwerpen. Ondanks het bescheiden budget, is het toch mogelijk een attractieve en brede collectie op te bouwen. De collectie heeft een geheel eigen karakter gekregen omdat we regelmatig aan een kunstenaar een opdracht geven om te werken vanuit het thema 'de KUNST van het verkopen'. De kunstenaar wordt uitgedaagd om met dit thema een doek of sculptuur te maken. Op deze pagina treft u een aantal 'pronkstukken' uit de collectie aan. Deze pagina is bedoeld als inspiratie om zélf een collectie op te bouwen.

2009 Het trainingscentrum in Sauerland heeft een vergaderzaal annex Verkoopbibliotheek, die genoemd is naar ons grote voorbeeld, de 'Jan L. Wage Kammer'. Tja, en dan moet er natuurlijk ook wel een mooi portret van Jan in de 'Jan L. Wage Kammer' hangen want wie anders verstaat 'de KUNST van het verkopen'! Het portret is gemaakt door Schildersportret.nl met een vette knipoog naar de manier waarop Mao tijdens zijn Grote Sprong Voorwaarts werd afgebeeld. Ook hebben we een paar fraaie houtgesneden kiepenkerle en een replica van Jeff Koons Kiepenkerl voor de Verkoopbibliotheek aangeschaft. Jeff Koons Kiepenkerl is overigens een exacte kopie van het beeld dat in Münster staat. De Kiepenkerle zijn de oervaders van de moderne verkoop. We vroegen ons ook af wat het duurste abstracte schilderij zou zijn als het op een veiling zou worden aangeboden - de laatste 10 jaar gaan de veilingprijzen voor abstracte kunst regelmatig over de $100 miljoen heen! Na een lange discussie - vergezeld van prachtige rode wijn - denken we dat 'Sterrennacht' van Vincent van Gogh een goede kans maakt. Een prachtige replica van 'Sterrennacht' is ook door schildersportret gemaakt. Verder hebben we een fantastisch doek van Jacob Kanbier en een drietal werken van Anja Derene aangeschaft. 

2010 We hebben Marloes Jansink gevraagd een werk te maken. Op de basisschool wist Marloes al dat ze 'later' iets creatiefs wilde gaan doen. Natuurlijk had ze toen nog geen idee wat ze daar precies mee kon, maar ze heeft vanaf die tijd haar weg uitgestippeld naar de Kunstacademie (ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten). Naast kunstenares is ze ook actief met haar Ontwerpbureau Vanille. Haar schilderij met gemengde techniek verbeeldt volgens ons zeer goed 'de KUNST van het verkopen': de dynamiek van het verkoopgesprek wordt uitgebeeld door geluidsgolven, twee handen die een samenwerking willen bezegelen en fragmenten uit de financiële pagina's van een dagblad. Het kunstwerk van Marloes Jansink heeft een mooi plekje in ons trainingscentrum in Sauerland gekregen! Dit jaar hebben we ook een doek van Fabian - multi-talent en voormalig leerling van Herman Brood - aangeschaft en vier cartoons door Roel Kuijpers laten maken voor de kaften van de 'Jan Wage Klassiekers'. 

2011 We hebben de bekende Twentse kunstenaar LamBert gevraagd om vanuit het thema 'de KUNST van het verkopen' een fraai kunstwerk te maken. LamBert is op zeer jonge leeftijd al bezig met schilderen en tekenen. Zijn werken zijn duidelijk beïnvloed door de Cobra schilders; de manier van schilderen is altijd direct en spontaan, waarbij hij streeft naar een ongedwongen stijl. Hij maakt meestal zelf de verf en mengt zijn eigen kleuren met acryl, water en olieverf. LamBert zijn werken zijn te bezichtigen in zijn Galerie Lambert in Ootmarsum en opgenomen in verschillende grote nationale en internationale kunstcollecties. De sculptuur verbeeldt een zware onderhandeling - natuurlijk met als eindresultaat een win-win situatie - van een verkoper (met rode ogen) en een klant (twee paar blauwe ogen). Verder hebben we (wederom) werk van Jacob Kanbier aangekocht. 

2012 We hebben een prachtige buste van graaf Casimir zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg (1687-1741) door kunstenares Elly van Gent laten maken. De buste maakt onderdeel uit van de tentoonstelling 'Die Suche nach dem wahren Glauben'. In 2013 is het 300 jaar geleden dat de zogenoemde Höhendörfer (w.o. Mollseifen en Neuastenberg) werden gesticht door deze graaf. Een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van het voormalige graafschap is de periode van de philadelphische ('broederlijke') gemeenschap in de eerste helft van de 18e eeuw. In die tijd was het graafschap tot ver over de landsgrenzen bekend als toevluchtsoord voor o.m. hugenoten, kerkelijke separatisten en radicaal Piëtisten. Uit die tijd stamt ook de beroemde 8-delige Berleburger Bijbel. De graaf verstond 'de KUNST van het verkopen' door de orthodox-christelijke buurlanden te overtuigen zijn grondgebied met rust te laten (hij bezat zelf geen leger) en door het risicovolle bijbelproject succesvol vlot te trekken. Ook hebben we het eerste geschilderde portret van Casimir (!) laten maken - fraai in een barokke stijl - door het al eerder genoemde schildersportret.nl. Verder hebben we werken van Werner Pantki en Marcel de With aangekocht. 

2013 Buiten de sfeer van het warenhuis werden systematische verkooptechnieken in de tweede helft van de 19e eeuw alleen in Amerika bevorderd. Een belangrijke exponent hiervan was de Amerikaan John H. Patterson. Hij was directeur van National Cash Register (NCR) en één van de eerste industriëlen die een school voor verkoop oprichtte (in 1893). Tevens doceerde hij verkoop-technieken en hield hij verkoopbesprekingen. Doelgerichte reclamecampagnes en goed opgeleide vertegenwoordigers stelden hem in staat zijn producten aan kleinhandelaars te verkopen. In 1888 verscheen de 'NCR Sales Primer', het eerst bekende verkoophandboek (geschreven door Henry Crane en zwager van John H. Patterson), waarin nauwkeurig werd beschreven hoe de kassa's moesten worden gedemonstreerd en hoe men moest omgaan met mogelijke tegenwerpingen en bezwaren. Dit handboek wordt gezien als begin van de moderne verkooptechniek. Ter ere hiervan maakte kunstenares Elly van Gent 'De Handelsreiziger'. Het beeld staat voor de ingang van de Verkoopbibliotheek in ons trainingscentrum in Sauerland en werd in september 2013 door Jan L. Wage onthuld. We hebben dit jaar ook een collectie Delfts blauw aardewerk aangekocht w.o. een drietal zogenoemde tulpenvazen. Tulpen en Delfts blauw aardewerk zijn natuurlijk historisch gezien dè exportproducten van Nederland waarop de slogan 'de KUNST van het verkopen' zeker van toepassing is. Verder hebben we een werk van Peter Klashorst aangekocht. 

2014 Dit jaar hebben we een fraaie facsimile uitgave van de Splendor Solis kunnen aanschaffen. De Splendor Solis is een bekend alchemistisch manuscript en wordt toegeschreven aan de legendarische Salomon Trismosin (leraar van Paracelsus). De 22 miniaturen in het boek komen overeen met de 22 kaarten van de hermetische Tarot. De miniaturen zijn gemaakt door Albrecht Dürer, Hans Holbein de Oude en Lucas Cranach. Het boek is te zien in de tentoonstelling 'Die Suche nach dem wahren Glauben'. Dit jaar hebben we ook een prachtige foto van Spencer Tunick gekocht. Op de foto vragen Greenpeace actievoerders aandacht voor smeltende gletsjers (Greenpeace verstaat de KUNST van het verkopen). De foto is gemaakt bij de Aletsch gletsjer in Zwitserland. Het Jungfrau-Aletsch gebied staat sedert 2001 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Verder hebben we digitale kunst van Pascal Habousha verworven. Naast eigen werk, maakt hij ook veel werk voor reclame-uitingen. 

2015 Dit jaar hebben we een drietal vrolijke aquarellen van Marian van Manen gekocht. Marian is al meer dan dertig jaar actief als kunstenares en de onderwerpen die ze schildert zijn zeer divers. Dit jaar hebben we voor het eerst een aantal volumineuze kunstboeken aangeschaft. Een erg populair thema voor kunstboeken is het vastleggen van traditionele volksstammen. Ook hier geldt de KUNST van het verkopen. Het boek ‘Before They Pass Away’ van Jimmy Nelson portretteert op indrukwekkende wijze in meer dan 300 foto’s traditionele stammen met namen als de Rabari, de Mursi en de Himba. Hij reisde tweeënhalf jaar de wereld over om deze culturen vast te leggen voordat ze verdwenen zijn. Nelson won in 2014 de publieksprijs van de Dutch Doc Photo Award. Vergelijkbaar werk maakt Joey Lawrence (Joey L.) (1989). Lawrence reist veel door Ethiopië en fotografeert de inwoners van de Omo-vallei. Van een van zijn reizen is de documentaire 'Gezichten van een verdwijnende wereld' gemaakt. Als derde noemen we fotograaf David Yarrow, vooral bekend van indrukwekkende wildlife foto's. In zijn recente werk 'Mankind' legt hij op een monumentale wijze mens en natuur vast. Er is overigens de laatste tijd veel kritiek op dit type fotografie omdat de beelden teveel geënsceneerd zouden zijn. Een aantal andere aangeschafte kunstboeken zijn van Taschen Verlag.

2016 Dit jaar hebben we een prachtig groot olieverfschilderij van Jan te Wierik aangekocht. Te Wierik werd in 1954 in het Overijsselse Hengelo geboren. Te Wierik was als kunstenaar autodidact. Hij was zowel beeldhouwer als kunstschilder. Vanwege zijn gezondheid legde hij zich steeds meer toe op het schilderen. De laatste jaren van zijn leven woonde en werkte Te Wierik in het Gelderse Rekken. De kunstenaar leidde een eenzaam bestaan waarin geen plaats was voor zaken doen en onderhandelen. Over z’n werk zei hij ooit eens: ‘onmeunig mooi en onwies goed’. Zijn werk werd geëxposeerd in en buiten Nederland, onder andere in Duitsland en in de Verenigde Staten. Verstond hij de KUNST van het verkopen? Nee, te Wierik was altijd wars van sterallures. Hij was eigenlijk te goedaardig om zich staande te houden in de doorgaans bikkelharde wereld van vermeende kunstpausen en galeriehouders met dollartekens in de ogen. Hij overleed in augustus 2002 op 48-jarige leeftijd.

2017 Het is 100 jaar geleden dat Theo van Doesburg het tijdschrift De Stijl oprichtte om het gedachtegoed van de Nederlandse kunst-beweging De Stijl weer te geven. Wereldberoemde kunstenaars als Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en Bart van der Leck maakten deel uit van de avant-garde beweging. De Stijl heeft de kunst en de wereld om ons heen sterk beïnvloed en zit nog altijd in het DNA van het wereldvermaarde Dutch Design. Om dit jubileum te vieren zijn er in 2017 door het hele land evenementen en tentoonstellingen met als thema Van Mondriaan tot Dutch Design. Op deze website is Dutch Design van o.m. Richard Hutten, Arian Brekveld en Piet Hein Eek te koop. We hebben een fraaie collectie Dutch Design aangeschaft want zij verstaan de KUNST van het verkopen!

2018 Neo Rauch is één van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Zijn werk onttrekt zich volledig aan het voorspelbare ritme waarin de kunsten zich de afgelopen decennia lijken te hebben ontwikkeld. In Museum de Fundatie zijn dit jaar 65 werken van Neo Rauch te zien. Rauch is een schilder wiens werk de vervlogen dagen van Oost-Duitsland heeft vastgelegd. Toen de Muur viel verlieten zijn tijdgenoten al snel Oost-Duitsland, om een nieuw leven te beginnen in de westerse wereld. Rauch bleef echter in Leipzig en schilderde beelden van de gewone dingen aldaar. Een kunstenaar uit het voormalige Oost-Duitsland en ook nog succes hebben, je vraagt je af hoe dat toch kan. Al snel aan het begin van de negentiger jaren kreeg Rauch succes. Vooral in de Verenigde Staten werd zijn werk een succes, dankzij een grote expositie in het Metropolitan Museum in New York. Hij werd uitgeroepen tot 'de belangrijkste Duitse schilder van dat moment', en, oh ja, toen telde Brad Pitt een miljoen dollar neer voor een van Rauchs schilderijen en plots wilde iedereen iets van hem kopen. In Nederland kreeg de schilder bekendheid als winnaar van de Vincent van Gogh Award in 2002, met een tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Met recht de KUNST van het verkopen. Hij wordt tegenwoordig als het hoogtepunt van het surrealisme beschouwd. We hebben een litho van zijn hand kunnen kopen.